zondag 3 februari 2013

Een iPhone updaten? Niet doen!

If it ain’t broke, don’t fix it


If it ain’t broke, don’t fix it. Dit betekent: probeer geen dingen te verbeteren die het goed doen. Ga bijvoorbeeld geen nieuwe software installeren als je tevreden bent met wat je nu gebruikt. En toch ben ik daar op een zondagochtend ingetrapt. Op mijn iPhone stond een bericht dat er een update van het besturingssysteem beschikbaar was. Dat zag er belangrijk uit.


Apple-aanhangers doen altijd meewarig over Windows. Programma’s zijn gebruikersonvriendelijk en lopen onverwacht vast. Ondertussen krijg je voortdurend virussen binnen. En op een kwade dag zet je je pc aan en zie je alleen maar een blauw scherm met hexadecimale foutcodes. Dit klopt allemaal, weet ik uit ervaring. Met Apple heb je daar uiteraard nooit last van: dat is allemaal superstabiele software. Voor minder deed een perfectionist als Steve Jobs het niet.

Dat dacht ik dus, op die zondagochtend, en ik gaf mijn iPhone opdracht om de update te installeren. Een kwartier later was mijn iPhone onbruikbaar geworden. Hij stond in de zogeheten ‘herstelmodus’ en was niet van plan daar weer uit te komen. Na drie pogingen lukte het uiteindelijk toch, via het programma iTunes op mijn pc.

(Over gebruikersonvriendelijke programma’s gesproken: met iTunes doet Apple niet onder voor het gemiddelde Windows-programma uit de jaren 90.)

iPhone in 'herstelmodus'
(eufemisme voor 'vastgelopen')
En daarna was ik dus een heleboel gegevens en instellingen kwijt. Gelukkig geen belangrijke dingen, want daar heb ik back-ups van. Met dertig jaar computerervaring weet ik dat je niets of niemand kunt vertrouwen wat dat betreft. Nu ik mijn iPhone toch opnieuw moest instellen, heb ik meteen iCloud ingeschakeld als back-up. Voortaan heeft dus ook de FBI toegang tot mijn mailtjes en foto’s. Veel plezier ermee, dames en heren!

Die zondagochtend heb ik ook nog contact gehad met Apple. Een zeer vriendelijke man belde me op het afgesproken tijdstip op. Hij vond het heel vervelend allemaal, en gaf me de tip om updates niet via WiFi te installeren maar via een kabeltje, dan heb je minder kans op problemen. En hij was het ook wel met mij eens: installeer updates alleen als je merkt dat dingen anders niet meer goed werken. If it ain’t broke, don’t fix it.
 
Zie ook Mijn computers.




 

Geen opmerkingen: